Motivationen og energien har svigtet en smule

Turen gik til Mallorca

Okay, dette indlæg har taget et par uger at skrive ;o) Det er halv langt, men jeg håber at I alligevel vil læse med lidt af vejen, ikke mindst tjekke nogle af de mange billeder ud 😛

I forbindelse med noget af mit bestyrelsesarbejde, var jeg så heldig at jeg fik den ære at være “rejseguide” for vores danske repræsentant til årets Europa mesterskab for kvindelige travamatørkuske. Mesterskabet blev i år afholdt på Mallorca, og vores danske repræsentant var bornholmske Laura Pedersen. Min fornemste opgave var at have styr på tidsplaner og servicere Laura, ja faktisk bare sørge for hun havde det godt og var i godt humør.
Jeg vil her komme med en “mindre” beretning omkring vores tur, som absolut ikke kun var ren badeferie 😉

Torsdag d. 29. juni
Torsdag startede rejsen mod Mallorca. Jeg skulle flyve fra Aalborg til København kl. 06:30 og derfra videre til Mallorca kl. 08:00. Som altid når jeg skal afsted har jeg en masse ting jeg skal nå i dagene op til, og denne gang var ingen undtagelse. Det resulterede i kun 3 timers søvn inden vækkeuret ringede første gang kl. 03:45. Lige omkring kl. 05 kørte jeg mod Aalborg lufthavn – pænt klatøjet. Bilen blev parkeret på en af de mange gratis parkeringspladser – TAK Aalborg lufthavn. Der blev nøje lagt mærke til hvor jeg havde parkeret bilen, da jeg sidst kom hjem fra Stockholm havde jeg jo ikke helt styr på hvor det nu var jeg havde parkeret det grå lyn 😉 Nu skulle kufferten checkes ind, og hvem står så der ved check in? Det gør min tidligere nabo Henning, og han er den der person der bare altid er i brandgodt humør. Mit humør steg lige et par grader eller 10 da jeg så ham. Man bliver altså bare så glad i låget når man bliver sendt ud på en rejse af ham!

Nu var jeg så klar til at starte rejsen mod København. I København skulle jeg mødes med Laura og hendes mor Ulla. Jeg havde kun mødt dem én gang før, tilbage i maj måned hvor jeg kørte løb på Bornholm. Derfor var jeg lidt spændt på hvordan denne tur skulle gå, for har vi samme form for humor, hvordan er Laura op til løb osv. osv. Det er jo trods alt mange timer vi skal tilbringe sammen de næste par dage, så det er alligevel lidt vigtigt at man kan sammen.
Da jeg landede i København traskede jeg hurtigt igennem lufthavnen og ud til gaten, hvor flyet til Mallorca skulle afgå fra, her hilste jeg hurtigt på Ulla og Laura og sagde vi ses på Mallorca. Flyveturen fra København til Mallorca gik ganske fint, lidt turbulens det sidste stykke vej.

Nu kom det lidt mere spændende – var vores tasker kommet med hele vejen til Mallorca? Af erfaring fra at bagage godt kan blive væk undervejs, så havde jeg taget en national jakke med i min håndbagage, og Laura havde taget sikkerhedsvest, hjelm mv. med i hendes håndbagage.
Al vores bagage var dog kommet med hele vejen 🙂 Så nu var det tid at finde en taxi og blive kørt til hotellet.

Under vores ophold skulle vi bo på Hotel HM Tropical, Playa De Playa. Skønt hotel som lå helt ned til vandet.

Det var nu tid at hoppe i sommertøjet, få solcreme på, finde noget frokost også ellers nyde resten af eftermiddag/tidlig aften inden den officielle EM program blev skudt igang kl. 21:00.

Sidst på eftermiddag ankom Charlotte og hendes mand John, de havde taget den lange tur for at støtte op om Laura – Fedt 🙂
Kl. 21:00 var det tid til at det officielle arrangement startede. Der var middag og velkomst i hotellets restaurant. Der blev givet en del informationer omkring de næste dage – så det var med at spidse øre ;o) Efterfølgende var vi nogle enkelte der gik i hotellets bar, og fik en enkelt drink inden sengen kaldte efter en lang rejsedag.

Fredag d. 30. juni
Okay, jeg indrømmer gerne der måske røg lidt alkohol indenbords, og at jeg først kom i seng omkring kl. 01:30. Men kan man danse på bordene om natten, så kan man også stå op dagen efter. Derfor startede jeg dagen med at snørre løbeskoene kl. 07:14 og løb en lille 5,2 km tur. Det var et lækkert løbevejr, og da den næste halvmarathon er lagt i kalender, så skal der stadig løbes lidt 😉

Kl. 9 var der afgang fra hotellet. Vi skulle på exkursion til SA Calobra-Soller. Først et stykke vej i bus, derefter i et tog af ældre dato, skifte til en sporvogn for at ende i Puerto de Sólle. I Puerto de Sólle skulle vi med en båd til SA Calobra-Soller.

Lad mig sige det med det samme, det var en fantastisk flot tur hele vejen igennem 🙂 Båd turen var på 45 min., og jeg er bare ikke specielt søstærk! Så på et tidspunkt måtte jeg sige til Laura at jeg ikke lige kunne snakke, for jeg skulle lige koncentrere mig om ikke at blive alt for søsyg. Jeg reddede situationen og blev ikke søsyg med alt hvad dertil hører. Dog gik der lige et lille stykke tid fra vi kom til fastland til at jeg var helt mig selv igen – til manges morskab 😉
Da vi kom i land skulle vi direkte ind på en restaurant og indtage vores frokost. Forretten blev indtaget ganske forsigtigt fra min side, den sejlads der tog hårdt på mig en kort overgang 😉 Med frokosten vel indtaget var det tid at tjekke en lille strand ud, og efterfølgende ind i bussen med kurs mod hotellet. Nu var det tid at udfordre min evne til sommetider at blive kørersyg, for turen gik via snorede smalle veje i bjerg terræn. Jeg klarede det uden kriser 😉

Efter en lang kørertur tilbage til hotellet havde vi en god halv times tid inden vi skulle være klar til afgang mod Son Pardo banen. Laura og jeg nåede hurtigt at hoppe en tur i poolen efter en lang varm dag. Det var nu vi skulle være friske, det var nu startskuddet snart lød til EM.
Kl. 18:30 var det afgang mod Son Pardo banen, som lå en lille halv time fra hotellet.

Løbene på Son Pardo banen skulle først starte kl. 21:50, hvilket jo er relativt sent for os. Laura skulle ud i aftens 2. løb som gik kl. 22:20, her skulle hun kører hesten Charlotte SAS fra spor 10. I løb 4. kl. 23:15 skulle hun kører hesten Team Winner fra spor 8.
Ingen af hestene stod med de store chancer, men som de optimiske danskere vi nu engang er så holdt vi humøret højt.

Ved ankomst til banen valgte Laura og jeg at gå banen rundt, for ligesom at få en fornemmelse af det hele. Derefter var det tid for Laura at skifte til kørertøjet.

Som det hører sig til ved disse mesterskaber var der præsentation af kuskene. Til denne præsentation fik Laura æren af at kører ponyen “TIMOKO”

Her på Mallorca fik Laura ikke muligheden for at varme sine heste op. Men vi stod faktisk bare nede ved staldene og ventede på hestene kom kort inden start. Derudover kunne mange trænere ikke engelsk og vi kunne ikke spansk. Så det var lettere kaotisk på 1. dagen. Men stor ros til Laura – hun var cool.

Desværre blev det til galop fra start med hesten Charlotte SAS, så man kan ikke just sige at Laura fik den bedste start på EM.

Dagens 2. køretur gav heller ikke den store bonus. Forinden havde vi hørt en masse omkring hesten, bl.a. at den godt kunne finde på at tage noget ved i strikkerne efter mål. Men ak, der var ikke meget skud i hesten tiltrods for indvendig rejse undervejs.

Efter 1. dagen var Laura således placeret på en 11. plads med samlet 4 point.
På trods af den dårlige start på mesterskabet så måtte vi jo holde humøret højt 🙂

Da vi var tilbage på hotellet omkring kl. 01:30 var der ikke mere power tilbage i os. Så vi udforskede ikke nattelivet, men gik direkte på hovedet i seng. 😉

Lørdag d. 1. juli
Lørdag startede det officielle program først kl. 11:30. Men jeg er jo som altid voldsomt dårlig til at sove længe. Så tror jeg var nede og få morgenmad omkring kl. 8:30. Derefter nåede vi lige at besøge stranden lidt, desværre var solen ikke helt fremme.

Kl. 11:30 var der afgang mod Rancho Grande Park. Ved ikke helt hvad jeg skal benævne stedet som. Men lidt et event sted.
Her var vi nok på verdens korteste tur i prærievogn 😛 Derudover fik vi tæmmet rodeotyren – til stor morskab for tilskuerne. Jeg selv fik hvis lavet det man kan kalde en perfekt landing, landede i hvert fald flot på benene 🙂 Derudover blev vores frokost indtaget i deres restaurant, og derefter stod den på lidt afslapning, inden vi skulle give den fuld gas til linedanse.
Jeg tror der var mange der morede sig gevaldigt over de glade danskere 😉 Okay, der er nok bare altid en fest der hvor jeg er. Men kunne vi ikke vinde, så kunne vi da have det sjovt – og det havde vi 🙂 🙂

Efter en god omgang linedanse gik turen videre ud og besøge “Es Cabanells”. Es Cabanells er et trænings sted hvor Maria Francisca Sureda Barceló træner heste sammen med hendes kæreste Guiem Riera Bennasar. Maria og hendes søster Caty kender jeg fra da vi afholdt EM i Danmark i 2015. Maria er ansat på stedet, og træner bl.a. hendes egne heste samt hendes chefs heste. Der er ikke kun travheste på stedet med også ponyer.

Da vi ankom til stedet var vi først oppe og se omkring “hovedhuset”. Flot stort hus, med en lækker have og pool. Huset kan lejes for ca. 1000€ pr. dag!

Efterfølgende tog vi et kig på stalden, foldene og banerne. Stedet havde en rundbane på 800 m at træne på.
På gården forelskede Laura sig i hesten Chapeau De Font. Laura har åbenbart sans for de gode heste, for det viste sig at Chapeau faktisk var en ganske dygtig hest. Vi fik fortalt at den havde været med fremme i toppen af de større løb som 3 års.

Omkring kl. 18:30 gik turen nu mod Manacor Racetrack. Her ventede de sidste 2 afdelinger af mesterskabet.
Laura skulle her ud i 2. løb kl. 21:30 med hesten Alma fra spor 4, på papiret var Alma den bedste chance hun havde i mesterskabet. I løb 4 kl. 22:25 skulle hun ud med Apache Elde fra spor 7.
Laura følte sig meget mere hjemme på denne bane, for den lille bane mindede jo om Bornholm 🙂 Nogle af de andre kuske var inden dagens løb ret bekymret for den lille bane. Laura havde her det psykiske overtag ;o)

Igen havde Laura ikke mulighed for at varme hestene op. Men denne dag havde vi allieret os med en af mine bekendte, Santi Roig Moll. Santi var så flink at oversætte for os, således forsøgte vi virkelig at gøre en endnu større indsats end dagen før for et bedre resultat!

Desværre var heldet absolut ikke med os heller i 3. afdeling. Hestene tacklede lige lidt i det fra start, og Laura endte bagerste del af feltet. Ud på sidste omgang troede hun dog stadig på det. Men desværre kørte den tyske deltager først ud i hende, og i opløbet kørte den sweiziske deltager ud i hende. Begge kuske fik tildelt minus point for deres ugerning imod Laura. Men det hjalp desværre ikke os ret meget. Laura endte på en 6. plads i løbet.

Som de evige optimister vi var, så var humøret stadig højt selvom DK kørte bagefter. Næste tur måtte da give lidt held? Apache Elde var en ret stor herre, som angiveligt godt kunne tage lidt ved.
Apache Elde var ikke i det helt gode humør i dag, eller også var han alt for frisk? Det blev i hvert fald til galop fra start, hvilket måske egentlig var heldigt nok? For ind imod første sving var det meget tæt på at der var styrt foran i førringskampen. Jeg tør næsten ikke tænke på hvad der kunne være sket, hvis Laura havde holdt Apache i trav fra start?
Laura og Apache Elde endte med at blive diskvalificeret for galop, og han var ikke super rar iflg. Laura. Laura var i hvert fald glad for det var sidste hest, for den tog ved i strikkerne. Så inden løbet var omme, så var Laura kørt i stald.

Det blev desværre ikke Lauras mesterskab denne gang. Men Laura kunne ikke trylle med de heste hun havde fået tildelt. Der var generelt stor forskel på deltagernes heste, men jeg tror bestemt at det har været en oplevelse for Laura at deltage.

Guld gik til Spanien – og der var en fest 😉
Sølv gik til Italien
Bronze gik til Tyskland

Vi tog guldet med hjem bagfra 😉

Efter præmieoverrækkelsen skulle der være gallamiddag i banens restaurant. Gallamiddag var hvis en noget kun overdrivelse, og lad os ikke kommentere mere på den middag. Vi var i hvert fald nok lidt overdress 😉

Omkring kl. 02:30 landede vi igen på hotellet. Herefter skulle jeg lige have pakket taske inden afrejse søndag morgen. Så kl. var vel omkring 03:00 inden jeg kunne gå til køjs.

Søndag d. 2. juli
Søndag var store hjemrejse dag. Allerede kl. 9 sad vi i taxien på vej ud mod lufthavnen, godt trætte og mættet med en masse indtryk.

Kl. 10:55 var der afgang fra Mallorca med kurs mod København hvor vi skulle lande kl. 14:00. Flyveturen forløb stille og roligt, og snakke gik livligt om alle de ting vi havde oplevet, og ellers bare en masse sludder 😉
Vel fremme i Kastrup indtog vi en god frokost og så lidt travløb fra Aarhus inden der blev sagt farvel og tak for denne gang. Mit fly mod Aalborg havde departure kl. 16:30 med arrival i Aalborg kl. 17:20.

Da jeg landede i Aalborg mødte jeg igen min tidligere nabo Henning, I ved ham der med det altid super gode humør 😉 Så kunne ens rejse altså ikke slutte bedre 🙂

Jeg skal ærligt indrømme at jeg var rigtig glad for at have ferie i hele ugen bagefter. For efter sådan et par dage på Mallorca, så kan man godt være lidt mat i sokkerne. Desværre nåede jeg ikke alt det jeg gerne ville i min ferie uge, for om mandagen valgte jeg at lave et vrid i ryggen, som gjorde at jeg i min ferie døjede med dårlig ryg.!

Jeg er yderst taknemlig over at jeg fik denne mulighed for at komme med til Mallorca. Jeg syntes altid at det er spændende at se og opleve nye steder. Det er utroligt lærrigt at se travsporten i andre lande. For der er kæmpe stor forskel på hvordan vi gør tingene her i norden til hvordan de gør tingene på Mallorca. Jeg blev kun positivt overrasket over hvordan de heste vi så dernede så ud. For de blev passet og plejet efter alle kunstens regler.
Jeg brød mig dog ikke rigtig om måden hvorpå at de kører løb dernede, syntes de er ret voldsomme. Derudover går hestene også med temmelig meget træls udstyr også.
Derudover har jeg bare endnu engang udvidet mit netværk i hele europa 🙂 Tror måske Laura sommetider blev lidt overrasket over hvilke folk jeg kendte dernede 😉

Heldigvis lod Laura galopskoene blive på Mallorca, for hun suser igen rundt og vinder løb på Bornholm 🙂

Tak til Laura, mor Ulla, Charlotte og John for en rigtig hyggelig og sjov tur 🙂 I har været fantastiske at rejse sammen med 🙂
Tak til mine kære forældre for at de endnu engang trådte til og passede hund, hus og heste.

Der var helt sikkert en hulens masse mere jeg kunne fortælle, men jeg vælger at stoppe her 🙂